کارگاه آموزشی
استرس و اضطراب و راه های مقابله با آن

با توجه به سنجش و ارزیابی‌های متوالی و مفهوم‌پردازی در سطح مراجعه‌کننده ،که توسط واحد مشاوره و مددکاری انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که در اکثر موارد ، اضطراب شایع می‌باشدوعوامل زمینه‌ای موجود اعم از عوامل اجتماعی، اقتصادی و روحی باعث تشدید حالت‌های اضطرابی شده و بر مشکلات فوق اضافه شده است. از این‌رو نیاز به مداخلات آموزشی در زمینه اضطراب و استرس، احساس شد تا با ارائه آموزش‌های مناسب در این زمینه به بهبود حال مددجویان کمک شود. به‌همین منظورکلاس‌های آموزشی با موضوع فوق‌الذکر در دو روز متوالی، نوزدهم و بیستم تیرماه به ترتیب، ویژه مددجویان شیفت زوج و فرد با موضوع “راه‌کارهای مقابله با اضطراب و شناسایی خطاهای شناختی که منجر به اضطراب شده است”، برگزار شد و هم‌چنین در‌انتها،پرسش‌وپاسخ و نظرسنجی درباره برگزاری کلاس‌ها و گرفتن بازخورد از آنان صورت گرفت.

خلاصه مطالب در حوزه روانشناسی سلامت اضطراب به حالتی از چالش یا تهدید( عوامل بیرونی و واقعی یا افکار غیرواقعی) اطلاق میشود که روند طبیعی و تعادل زندگی فرد را مختل می‌کند. اضطراب می‌تواند به صورت ترس ونگرانی بیش‌ازحد غیرمنطقی و غیرقابل کنترل باشد و در‌ زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. اکثر افراد میتوانند با استفاده از راه‌کارهایی این احساس را مدیریت کنند که می‌تواند شامل شناسایی خطاهای شناختی به شرح زیر باشد :
-1 تفکر همه یا هیچ: تفکری افراطی است که می تواند منجر به احساسات و رفتارهای افراطی شود.
-2 پیشگویی و ذهن‌خوانی: یعنی از رفتار طرف مقابل برداشت متفاوت داشته باشیم که باعث آزار ما می‌شود در حالی که ممکن است درست نباشد.
-3 فاجعه سازی: ”کوه‌هایی‌” که ساختید را به “کاه” باز گردانید یعنی واقعه منفی نسبتا کوچکی را در نظر بگیرید و آن را تبدیل به فاجعه‌ای بزرگ نمائید.
-4 تعمیم بیش از اندازه: اشتباهی است که به وسیله آن از یک یا دو واقعه نتیجه کلی بگیرید.
در انتها نتیجه می‌گیریم:
که خطاهای شناختی باعث بروز اضطراب و استرس می‌شوند و شناسایی این خطاها که ناشی از افکار غیرواقعی هستند می‌تواند ما را در مدیریت اضطراب یاری نماید.

کارگاه آموزشی
‌راه کارهایی برای‌کنترل خشم

طبق بررسی‌های انجام شده و مشاهدات دقیق و با توجه به مشکلاتی‌که از طرف مددجویان مطرح گردید، موضوع کارگاه با عنوان کنترل خشم انتخاب شد. کنترل و مدیریت خشم می‌تواند باعث صمیمیت و بهبود در روابط متقابل شود از آنجا که بروز عصبانیت همواره مانع جدی برای پیشبرد بسیاری از اهداف است، نیاز به آموزش در این زمینه احساس شد، چرا که آسیب‌های جسمانی زیادی را در پی دارد و اگر اقدامات به جا و به موقع انجام شود افراد می‌توانند انتخاب درست و سنجیده داشته باشند و در شرایط به وجود آمده منطقی عمل کنند. در همین راستا کارگاه آموزشی طبق ضرورت‌های فوق الذکر در تاریخ هفتم شهریور ماه با موضوع کنترل خشم و راه‌های فرو نشاندن آن برگزار شد . در این کارگاه آموزشی راه‌کارهای مقابله با عصبانیت بر طبق رویکرد شناختی - رفتاری بر روی اسلایدهایی که تهیه شده بود توضیح داده شد تمرکز این کلاس بر افکار مرتبط با خشم نا سالم و نوع دیدگاه کسانی که دارای افکار مخرب می باشند ، بود. برای درک بهتر مطالب بروشور های آموزشی مدیریت خشم در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت و در پایان کارگاه ، شرکت‌کنندگان در پرسش و پاسخ مطرح شده مشارکت کردند.

خلاصه مطالب خشم یکی از احساسات طبیعی ما است و زمانی که به هر دلیلی ابراز احساسات نمی‌کنیم عصبانیت خود را در رفتارمان نشان می‌دهیم.خشم به دو نوع سالم و ناسالم تقسیم می شود.خشم سالم ، بروز احساسات بدون از دست دادن کنترل خود (بدون غلبه هیجانات) می‌باشد. اما در خشم ناسالم نوع بیان،پرخاشگرانه می باشد که در پاسخ به یک محرک ملایم یا بی اهمیت واکنشی بیش از اندازه نشان می‌دهیم و پرخاشگرانه رفتار می‌کنیم. یکی از دلایل عصبانی شدن ما این است که شخصی بر مقررات ما پا بگذارد و یا عزت نفس ما را با حرف یا عمل تهدید کند.یکی از دلایل دیگر زمانی است که شخص یا چیزی سر راه رسیدن ما به هدف قرار می‌گیرد. خشم عوارض جسمانی در پی دارد از جمله فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی، میگرن و سردردهای شدید، ناراحتی های مزاجی و سوء هاضمه.
راه‌کارهایی برای کنترل خشم وجود دارد که به شرح زیر می باشد :
- استفاده از تکنیک‌های توجه برگردانی مانند دور شدن از مکان مورد نظر.
- استشمام بوهای مورد علاقه که تداعی کننده خاطرات خوب می باشند.
- صحبت کردن با یکی از دوستانتان به غیر از موضوعی که خشمگینتان کرده.
- کنترل تنفس و آرام سازی عضلانی.
در انتها نتیجه می گیریم که دیدگاه انسان و برداشت های او در عصبانیتش نقش بسیار مهمی دارد.